جستجوی انواع فایل ها

شما عظیم تر از آنی هستید که می اندیشید!

جستجوی انواع فایل ها

شما عظیم تر از آنی هستید که می اندیشید!

جستجوی انواع فایل ها

الهه تاج زاده هستم، کارشناس رشته مدیریت بازرگانی و کارشناس ارشد رشته مدیریت فناوری اطلاعات.در زمینه های مدیریت، بازرگانی، مارکتینگ، تبلیغات، ارتباط با مشتریان، تحلیل بازار، ترجمه تخصصی متون مدیریت و تدریس زبان انگلیسی فعالیت می کنم.
تصمیم دارم در این وبلاگ، تمامی فایل های درسی و غیر درسی، تجربیات و دانسته های خودم رو در اختیار دوستان علاقه مند در این زمینه قراردهم.

نویسندگان

بازاریابی از طریق SMS

شنبه, ۸ اسفند ۱۳۹۴، ۰۸:۲۷ ب.ظ

سرویس پیام کوتاه  یکی از تکنولوژی های نوین ارتباطی است که در دنیای بازاریابی برای برقراری ارتباط با مخاطبان از آن بهره گرفته می شود. در دهه 1950 که تلفن همراه به جامعه جهانی معرفی شد و از سال 1992 که اولین پیام ارسالی در قالب sms ارسال شد کمتر کسی فکر استفاده از این تکنولوژی را در فعالیت های بازاریابی شرکتها می کرد. اما گذر زمان نشان دهنده بکارگیری این تکنولوژی در عرصه بازاریابی و تبلیغات بود.

تا چند دهه پیش کارشناسان بازاریابی برای دسترسی به مخاطبان انبوه خود و ارسال پیام تبلیغاتی ، فقط می توانستند به خرید فرجه زمانی در یکی از شبکه های تلویزیونی بسنده نمایند. امروزه با پیدایش اشکال جدید رسانه ، دست بازاریابان برای انتخاب رسانه بازتر شده و بازارها نیز به رسانه های مختلف پاسخ هایی گوناگون می دهند.


در دهه های اخیر، بازاریابی از طریق تلفن همراه ، فرصتهای بسیاری را برای شرکت های مختلف در جهت تبلیغات تجاری و یاتداوم ارتباط با مشتریان به وجود آورده است.تلفن همراه توان بالقوه ی بازاریابی شرکت ها را برای برقراری ارتباط مستقیم با مصرف کنندگان در هر لحظه و هر مکان ارتقاء می دهد و انتظار می رود با رشد قابل توجه این رسانه و توجه ویژه مدیران بازاریابی به آن در برنامه های بازاریابی و تبلیغات ، بی تجربگی شرکت ها نیز به مرور به پختگی تبدیل گردد.

تعریف واژگان

انجمن بازاریابی از طریق تلفن همراه این نوع از بازاریابی را هر شکلی از فعالیت های بازاریابی، تبلیغات یا پیشبرد فروش با هدف ارسال پیام در قالب صوتی، متنی و تصویری تعریف می کند.

بررسی پیام کوتاه و معایب و مزایا

1-سرعت انتقال پیام به مخاطبان و بازار هدف

2-توانایی ارسال پیام به تعداد کثیری از مردم در یک لحظه

3-امکان ذخیره سازی پیام های ارسالی توسط مخاطبان، در حافظه تلفن همراه خود.

4-سطح دسترسی بالای افراد به تلفن همراه و متقابلاً تکنولوژی

5-سهولت استفاده برای ارسال کننده و دریافت کننده پیام

6-امکان پیگیری و اندازه گیری نتایج حاصله از عملکرد بازاریابی شرکت

7-هزینه اجرایی پایین

مزایا

-1 دسترسی دایم  

صاحبان تلفن همراه، این وسیله را در اکثر اوقات شبانه روز و در اکثر اماکن، همراه خود دارند. لذا شرکت میتواند به طور دایم ارتباط خود را با مخاطبان حفظ کند و در مواقع اضطرار پیام را به مخاطبین ارسال نماید.

-2اثر ویروسی

 پیام های ارسالی در صورت جذاب یا اثرگذار بودن، از اثر ویروسی برخوردار خواهند شد به گونه ای که افراد آن رابرای یکدیگر ارسال خواهند کرد بدون آنکه شرکت هزینه های آن را متحمل گردد. اثر ویروسی احتمال موفقیت تدابیر بازاریابی شرکت را افزایش میدهد.

-3 تعامل دو طرفه

امکان تعامل دو طرفه بین فرستنده و گیرنده پیام به وجود خواهد آمد.

4 -ارسال فوری پیام

بسیاری ازمواقع برای شرکت این الزام به وجود می آید که پیامی را در لحظه به اطلاع مخاطبین برساند.

-5 سطح پوشش بالا و فروانی رویت

علاوه بر دسترسی بالا ، ارسال کننده پیام از تعداد افراد دریافت کننده پیام اطمینان دارد .

-6 ایجاد پایگاه داده

 استفاده از پایگاه داده ها در بازاریابی امروزی جزءاصولی است که شرکت ها را به سوی برقراری ارتباط فرد به فرد با بازار هدایت می کند و ارزش پیام ارسالی برای افراد را با توجه به سفارشی بودن ارتقامی دهد.

-7 خوانده شدن پیام

 مردم ماهیتاً علاقه دارند که پیامهای رسیده را بخوانند. برعکس ایمیل های ناخواسته که به راحتی آن راحذف می کنند.به تعبیری، پیام ارسالی شرکت، در اکثر مواقع خوانده میشود.

-8 امکان ارسال پیام کوتاه آف لاین

با توجه به این که شبکه مخابرات در صورت در دسترس نبودن و یا خاموش بودن تلفن همراه مخاطبین،پیام کوتاه را در خود ذخیره نموده و سپس ارسال میکند، می توان پیام هایی نیز به مقصد تلفن همراه هایی که فعلاً دردسترس نیست ارسال نمود. در نتیجه صاحبان تلفن همراه به محض روشن کردن تلفن همراه خود و یا در دسترس قرار گرفتن، پیام رادریافت میکنند.

-9 سفارشی کردن

مدیران بازاریابی با این تکنولوژی میتوانند پیام هایی متناسب با ویژگی افراد یا بازار هدف مورد نظر خود خلق کنند و با خلق چنین پیام هایی در انتظار واکنش بهتری از بازار هدف باشند.

معایب

-1 واکنش نامناسب افراد

-2 محدودیت تعداد حروف

پیام ارسالی توسط شرکت می بایست حداکثر 160 کاراکتر یا حرف را شامل گردد

-3 نگرانی از پاسخگویی

عوامل مربوط به پیام ارسالی

*محتوای پیام ارسالی :

1-ایجاد و پشتیبانی از یک نام تجاری

2-برگزاری مسابقات مرتبط با محصول عرضه شده

3-اخذ دیدگاه یا رای مصرف کنندگان درباره محصول

4-معرفی و عرضه محصولات ویژه

5-تقاضای شرکت از مشتریان برای انجام کاری خاص

6- متن های تبلیغاتی

نکته مهمی که در قالب پیام باید به آن توجه شود این است که مخاطبان بعد از دریافت پیام چگونه می توانند نسبت به عدم دریافت پیام های بعدی اقدام کنند.

 *زمان ارسال پیام:

زمان واقعی ارسال پیام به نوع بازار هدف شرکت و شناسایی درست اوقات آزاد و مناسب آنها بستگی مستقیم دارد.

*شخصی سازی پیام:

تبلیغات یا پیامهایی که بر اساس ویژگی افراد برای آنها ارسال می شود نسبت به پیام های انبوه ویکسان اثر بیشتری بر روی افراد خواهد داشت. پایگاه داده هایی که توسط شرکت از مصرف کنندگان تهیه شده در این مرحله بسیارمهم تلقی میگردد. هر پایگاه داده، باید اطلاعاتی درباره عادات و ترجیحات مشتریان، شرایط فعلی و رایج ایشان ، وضعیت تأهل و سطح درآمد را به شرکت بدهد تا از این اطلاعات بتوان برای ارسال پیام های سفارشی شده استفاده نمود.

*توافق با افراد برای ارسال پیام:

مطابق اصول بازاریابی توافقی شرکت ارسال کننده پیام، قبل از ارسال پیام می بایست از توافق خود با مشتریان برای ارسال پیام اطمینان داشته باشد.

عوامل مربوط به رسانه

*سطح تکنولوژی دستگاه گیرنده:

تنوع سطح تکنولوژی تلفن های همراه گاهاً صحت رسیدن پیام را به دست مخاطبان زیر سوال میبرد. لذا در صورت عدم شناخت از سطح تکنولوژی تلفن همراه مخاطبین اغلب می بایست از ارسال پیامهایی که دریافت آنها نیاز به تلفن های همراه جدید و پیشرفته دارد و در آنها از تصاویر گرافیکی استفاده شده خودداری گردد.

*فرآیند مخابره پیام

*تناسب با محصول

نتایج مورد انتظار

*جلب توجه مصر ف کننده :

از مهمترین شاخصههای پیام های کوتاه، گیرا و جذاب بودن آن است. چرا که ممکن است کاربرپیام یا تبلیغ شرکت را فراموش کند و یا نادیده بگیرد.

*بروز رفتار خاصی از مصرف کنندگان:

واکنش مصرف کنندگان به پیامهای ارسالی جزء لاینفک یک پیام ارسالی به مخاطبان می باشد. تمام تلاش های بازاریابی شرکت به این دلیل صورت می گیرد که مخاطبین رفتاری خاص را به نحو احسن انجام دهند.

در یک جمعبندی کلی می توان عنوان کرد که کارشناسان بازاریابی  هنگام به کارگیری رسانه تلفن همراه و تکنولوژی با توجه به محتویات پیام از یک طرف و آگاهی کامل از سطح تکنولوژی مورد استفاده در بازار هدف از طرفی ، و با در نظر گرفتن نکات مهمی نظیر جذابیت پیام، زمان ارسال ... اقدام به بکارگیری این رسانه و تکنولوژی نموده و پیام را به گونه ای طراحی کنند که صرفاً پیام جذاب نبوده بلکه اقدام عملی یا تأثیر فکری را بر روی مخاطب برجا بگذارد.

 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۴/۱۲/۰۸
  • ۲۷۴ نمایش
  • الهه تاج زاده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی