جستجوی انواع فایل ها

شما عظیم تر از آنی هستید که می اندیشید!

جستجوی انواع فایل ها

شما عظیم تر از آنی هستید که می اندیشید!

جستجوی انواع فایل ها

الهه تاج زاده هستم، کارشناس رشته مدیریت بازرگانی و کارشناس ارشد رشته مدیریت فناوری اطلاعات.در زمینه های مدیریت، بازرگانی، مارکتینگ، تبلیغات، ارتباط با مشتریان، تحلیل بازار، ترجمه تخصصی متون مدیریت و تدریس زبان انگلیسی فعالیت می کنم.
تصمیم دارم در این وبلاگ، تمامی فایل های درسی و غیر درسی، تجربیات و دانسته های خودم رو در اختیار دوستان علاقه مند در این زمینه قراردهم.

نویسندگان

شعار تجاری و شعار تبلیغاتی - پارت1

سه شنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۵، ۰۴:۲۹ ب.ظ

ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که برندهای کوچک و بزرگ از شعارهای تبلیغاتی برای پابرجایی برند خود استفاده می‌کنند. شعار تبلیغاتی، هسته اصلی هست. شعارهای بسیاری، از شرکت های مختلف شنیده می شود؛ اما بهترین شعارها آن هایی هستند که به هسته اصلی برند اشاره دارند.

شعار تبلیغاتی عبارتی اسـت دربـاره سازمان یا مـحصولی خاص ، که درباره ویـژگی ها و مزیـت های آن مطرح می گردد. این عبارت در کلیه تبلیـغات سازمان تکرار می شود و همچـنین در ذهـن مخاطـب ماندگار خواهـد شـد.

شعار تبلیغاتی عنصری کلیدی از هویت برند، و کمکی به ارزش ویژه برند می باشد. در بازار امروز، تقریبا همه برندها شعارهای تبلیغاتی را به کار می گیرند. آنها تصویر برند را توسعه می دهند، کمک در شناخت و فراخوانی آن دارند و کمک به ایجاد تمایز برند در ذهن مصرف کنندگان می کنند.

تفاوت شعار تجاری و شعار تبلیغاتی:

در دنیای اقتصادی امروز هر بنگاه اقتصادی که شامل شرکت ها، کارخانه ها ، موسسات، کارگاه ها و هرگونه محیطی که برای اهداف اقتصادی و ارائه خدمات و یا کالا ایجاد شده اند با دو نوع شعار (Slogan) مواجهه است یکی شعار تجاری (Business Slogan) و دیگری شعار تبلیغاتی (Advertising Slogan) که بنگاه اقتصادی مورد نظر برای اینکه بتواند در بازار رقابت فشرده و سخت دوام بیاورد می بایست در هر دو مورد بهترین ها را برای خود انتخاب کند.

با وجود اینکه این که هر دوی این ها شعار هستند ولی در واقع دارای تفاوت های اساسی می باشند که می توان آن ها را کاملاً جدا و مستقل از یکدیگر در نظر گرفت .


شعار تجاری(Tagline Or Business Slogan ):

یکی از اولین قدم ها برای بخشیدن اعتبار به هویت بنگاه اقتصادی انتخاب یک شعار تجاری و یا “تک لاین” مناسب می باشد که این کار در عین ساده به نظر آمدن دارای قوانین خاصی می باشد.شعار تجاری مجموعه ای از لغات و یا یک اصطلاح است که به طور خلاصه و جامع ماهیت و هدفی را که بنگاه اقتصادی برای خود برگزیده است را بیان می کند ولی برخلاف دیگر مشخص های یک بنگاه اقتصادی مانند نام،لوگو و یا آرم تجاری و … می تواند به راحتی تغییر کند تا به نوعی بیانگر استراتژیک های جدیدی که بنگاه اقتصادی آن را در زمان های مختلف اتخاذ می کند باشد که این بزرگترین و قدرتمندترین ویژگی یک شعار تجاری می باشد که در مشخصه های دیگر بنگاه اقتصادی نمی توان یافت.


از دیگر ویژگی های یک شعار تجاری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  می توان آن را به لوگو و یا آرم تجاری اضافه کرد.
  • در تمامی اوراق بنگاه اقتصادی از قبیل فرم ها، قرارداد ها و … می تواند ذکر شود.
  • به طور خلاصه اطلاعاتی در مورد اینکه بنگاه اقتصادی چه کاری انجام می دهد ارئه می کند.
  • یک شعار تجاری خوب باعث ایجاد انگیزه و ترغیب تقاضا کننده به استفاده از محصولات و یا خدمات بنگاه اقتصادی می شود.
  • یک شعار تجاری خوب و قوی می تواند باعث این شود که نام بنگاه اقتصادی بیش از پیش معروف و مطرح گردد.

شعاری می تواند موفق و کارآمد باشد که این دو ویژگی را دارا باشد،اول اینکه به قدری ساده باشند که به محض شنیده شدن به خاطر سپرده شود و دوم اینکه بعد از شنیده شدن هرگز فراموش نشود.


نکاتی مثبت برای خلق یک شعار تجاری:

  • تحریک احساسات و یا حس غرور افراد به شکل مثبت آن:

این امر هنگامی عملی می شود که شعار تجاری باعث تحریک احساسات و یا غرور مشتریان شود به نحوی که مشتری پس از شنیدن شعار تجاری تصور کند در صورت استفاده از محصولات و یا خدمات بنگاه اقتصادی احساس خوبی خواهد داشت.

تالیا : با تالیا بگو بخند زندگی کن

Intel : جلوتر از دیگران حرکت کنید


  • تشویق و یا تحریک افراد به انجام دادن عملی خاص:

شعار تجاری از مشتریان بخواهد که دست به انجام یک عمل خاصی بزنند.

HP: اختراع کنید (Invent).


  • ترسیم مزایا:

به مشتریان مزایایی که بنگاه اقتصادی با انجام فعالیت های خود باعث آنها هستند را نشان دهد و یادآور آنها باشد که علت به وجود آمدن این مزایا بنگاه اقتصادی مورد نظر است.


  • خلق یک تصور جدید:

در این نوع شعار یک محیط، شی، فضا و در کل یک چیز جدید که قبلا وجود نداشته است خلق می شود و به نوعی ذهنیتی به مشتری الهام می شود تا وی پس از استفاده از محصولات و یا خدمات بنگاه اقتصادی بتواند عینیتی به ذهنیت خود ببخشد.


  • خلق یک لغت جدید:

در صورت خلق یک لغت جدید و استفاده از آن در یک شعار تجاری و معروف شدن آن، این لغت در محاوره روزمره مردم مورد استفاده قرار می گیرد که این خود یک تبلیغ دهان به دهان ، رایگان و در عین حال کارآمد برای بنگاه اقتصادی است.

همراه اول : هیچکس تنها نیست


  • استفاده از نام تجاری:

از نام تجاری بنگاه در شعار تجاری هم میتوان استفاده کرد که این موضوع موجب می شود علاوه بر بیان هدف بنگاه اقتصادی ، نام تجاری نیز به طور مرتب تکرار و در نتیجه راحت تر در اذهان عموم به خاطر سپرده شود.

شرکت صنایع غذایی دامداران : از بامدادان تا شامگاهان با دامداران

چسب رازی: همه راضی از چسب رازی

بانک پارسیان : پارسیان، بانک ایرانیان


  • اشاره به منطقه و یا بازار فروش:

با استفاده از این تکنیک در شعار تجاری منطقه و یا بازار فروش بنگاه اقتصادی ذکر می شود تا با مخاطب قرار دادن افراد حاضر در آن مناطق به آنها یاد آوری کند که از خدمات و یا کالاهای بنگاه اقتصادی مورد نظر استفاده کنند.

موسسه مالی اعتباری قوامین: امین مردم ایران زمین


  • اشاره به نام محصولات:

شعار تجاری می تواند برای فروش بیشتر یک محصول تنها به نام یک محصول توجه داشته باشد تا با این کار باعث فروش بیشتر آن محصول از طریق تکرار نام آن در میان مردم باشد.


  • اشاره به نام خدمات:

شعار تجاری همانند اینکه بروی نام یک محصول می تواند تاکید داشته باشد همین کار را برای نام یک نوع خاص از خدمات مربوط به بنگاه اقتصادی مورد نظر نیز می تواند انجام دهد تا با این کار باعث شود این نوع خاص از خدمات تقاضای بیشتری توسط مشتریان داشته باشد.

ایساکو : تامین قطعات ، تضمین خدمات


  • استفاده از لغات متشابه:

می توان برای اینکه یک شعار تجاری بهتر به خاطر سپرده شود در آن از لغاتی که در ظاهر متشابه هستند استفاده کرد تا مانند یک شعر به نظر بیاید .


  • استفاده از جزئیات:

با بیان برخی نکات جزئی ولی مثبت محصولات و یا خدمات بنگاه در شعار تجاری می توان به مشتریان نشان داد که این محصولات و یا خدمات دارای خصوصیات مهم و مثبتی می باشند که آنها را از دیگر محصولات و خدمات متشابه که متعلق به بنگاه های اقتصادی دیگر است متمایز می کند.


  • استفاده از طنز:

با استفاده از طنز و حس شوخ طبعی می توان توجه افراد بسیاری را در خصوص استفاده از محصولات و یا خدمات بنگاه اقتصادی مورد نظر جلب کرد.

شوفاژ دیواری گلدیران : از ماست که گرماست!


  • هم قافیه بودن: 
با خلق یک شعار تجاری که لغات آن هم قافیه باشند (دارای ریتم هنگام تلفظ باشند) می توان یک شعار تجاری زیبا و در عین حال راحت برای به خاطر سپردن خلق کرد.

سن ایچ : سن ایچ و دیگر هیچ


  • استفاد از لغات “مردم” ، هم خانواده و یا هم معنی آن:

می تواند برای اینکه یک شعار تجاری را به یک شعار تجاری موفق تبدیل کرد در آن از لغت “مردم” ،هم خانواده و یا هم معنی آن مانند برای مردم ،افراد و … استفاده کرد تا با مخاطب قرار دادن عموم مردم (افراد) آنها این شعار را متعلق به خود بدانند و به نوعی به شعار تجاری و محصولات و خدمات بنگاه اقتصادی مورد نظر احساس تعلق داشته باشند.مانند:

زر ماکارون : شایسته ذائقه ایرانی

بانک کشاورزی، بانک همه مردم ایران


  • استفاده از لغت های “شما” ، “مال شما” ، “متعلق به شما” ، “برای شما” :

با استفاده از این لغات و یا لغات متشابه می تواند به مشتریان این حس را تلقین نمود که در واقع به نوعی خدمات و محصولات و حتی خود بنگاه اقتصادی متعلق به خود آنها می باشد.

بانک ملت : بانک ملت بانک شما


ادامه دارد

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی