جستجوی انواع فایل ها

شما عظیم تر از آنی هستید که می اندیشید!

جستجوی انواع فایل ها

شما عظیم تر از آنی هستید که می اندیشید!

جستجوی انواع فایل ها

الهه تاج زاده هستم، کارشناس رشته مدیریت بازرگانی و کارشناس ارشد رشته مدیریت فناوری اطلاعات.در زمینه های مدیریت، بازرگانی، مارکتینگ، تبلیغات، ارتباط با مشتریان، تحلیل بازار، ترجمه تخصصی متون مدیریت و تدریس زبان انگلیسی فعالیت می کنم.
تصمیم دارم در این وبلاگ، تمامی فایل های درسی و غیر درسی، تجربیات و دانسته های خودم رو در اختیار دوستان علاقه مند در این زمینه قراردهم.

نویسندگان

تبلیغات ویروسی و تبلیغات شفاهی

سه شنبه, ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۴۷ ق.ظ

تبلیغات ویروسی عبارت است از پیامی که کانال ارتباطی آن خود مردم هستند و همانند ویروس از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. این تبلیغ بیشتر در فضای مجازی و به‌واسطه ماهیت جذاب پیام اتفاق می‌افتد. البته ما در فضای واقعی نیز پیام ویروسی داریم ولی به خاطر مقاومت مردم در برابر انتقال پیام‌های تجاری، این پیام‌ها نمی‌توانند به یک تبلیغ تجاری ویروسی تبدیل شوند.



شاید جالب باشد بدانید که قابلیت ویروسی شدن پیام‌های منفی بسیار بالاتر از پیام‌های مثبت است. پیامی که اگر واقعیت داشته باشد از آن با اسم اتفاق و یا حادثه نام می‌برند و اگر واقعیت نداشته باشد به آن شایعه می‌گویند. توجه داشته باشید که تحقیق‌ها مشخص کرده‌اند مردم در برابر انتقال یک تبلیغ تجاری از خود مقاومت نشان می‌دهند و این به معنای مقاومت در برابر انواع تبلیغ‌ها نیست. مثلاً می‌توان تبلیغاتی سیاسی و یا عام‌المنفعه‌ای را که قابلیت ویروسی شدن داشته باشند، در فضای واقعی ساخت اما انجام این کار برای یک محصول تجاری سخت‌تر .

تبلیغات شفاهی برخلاف تبلیغات ویروسی، هم قابلیت پخش پیام‌های تبلیغاتی در فضای واقعی را دارد و هم فضای مجازی. تبلیغات شفاهی و یا تبلیغ دهان‌به‌دهان زمانی اتفاق می‌افتد که یک فرد پیامش را به چندین نفر بگوید بدون آنکه آن پیام قابلیت انتقال داشته باشد. زمانی را تصور کنید که به یک رستوران می‌روید و غذایی بسیار فراتر از انتظار شما برایتان آورده می‌شود. این دقیقاً همان لحظه شکل‌گیری نطفه پیام تبلیغات شفاهی است. شما خوشحال و مسرور بعد از صرف غذا از رستوران بیرون می‌آیید و برای دوستانتان از کیفیت، کمیت و خدمات عالی رستوران می‌گویید. قطعاً تا زمانی که دوستانتان این رستوران را امتحان نکنند در انتقال پیام مثبت راجع به آن رستوران سهیم نخواهند شد. در تبلیغات شفاهی انتقال پیام بین افراد وجود ندارد بلکه تنها تکرار و تکرار یک پیام از یک فرد به دیگر افراد وجود دارد. جذابیت موضوع باعث می‌شود که فرد بیننده از آن احساس رضایت کند و آن را برای دیگر دوستان خود بازگو کند.



شاید برای روشن شدن بهتر تفاوت بین تبلیغات ویروسی و تبلیغات دهان‌به‌دهان باید گفت در تبلیغات ویروسی تمرکز بر روی پیام است و تبلیغاتچی سعی در تهیه پیامی جذاب با قابلیت انتشار بهتر دارد اما در تبلیغات شفاهی تمرکز اصلی بر روی منبع منتشرکننده پیام است و تبلیغاتچی می‌بایست منبع منتشرکننده جذابی را تهیه کند، رستورانی با غذاهایی بیشتر، آرایشگاهی با خدمات متفاوت‌تر و شاید به قول ست گودین گاوی به رنگ بنفش برای دیده شدن.

تبلیغات ویروسی با توجه به ماهیت محتوامحور بودنش مدت‌زمان کمی برای عرض‌اندام در اختیار دارند. حتی تبلیغات ویروسی بسیار پربازدید در سایت یوتیوب بیشتر از یک ماه در صدر پربازدیدترین کلیپ‌های دیده‌شده نمی‌مانند. برای روشن شدن موضوع کافی است به اخبار منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک و یا وایبر توجه کنید. عمر خبری یک اتفاق بیشتر از یک هفته نیست و به‌سرعت خبری دیگر برای دیده شدن توسط مخاطبان به وجود می‌آید. مطمئناً استفاده از تبلیغات ویروسی برای خبررسانی درباره کنفرانس‌ها، کنسرت‌ها هر رویداد دیگری که استفاده از آن یک عمر محدود دارد بسیار مفیدتر از دیگر تبلیغات است اما درباره تبلیغات شفاهی چه می‌توان گفت؟ تبلیغات شفاهی ماهیتی موضوع‌محور دارد، پس دست یک تبلیغاتچی برای استفاده از آن بازتر است. شما چه یک کارواش داشته باشید و چه یک شرکت تولیدکننده بستنی به دلیل ماهیت پایدار تجارتتان، بنگاه تبلیغاتی استخدام‌شده توسط شما به‌راحتی می‌تواند کاری کند که مردم درباره شما صحبت کنند، حتی خودتان می‌توانید با تغییر در اندازه محصول، قیمت، دکوراسیون، کارکنان و هر چیز دیگری دلیلی برای صحبت کردن به مردم بدهید. تبلیغات شفاهی به شما کمک می‌کنند به‌جای آنکه پول خود را برای اجاره فضای رسانه‌ای خرج کنید آن‌ها را صرفه‌جویی و با اندکی خلاقیت و مشورت کاری کنید که مردم رسانه تبلیغاتی شما شوند.


منبع: بیزینس ترند

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی