سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی
هنگام مشاوره با مشتریان معمولاً اولین توصیه ما به آنها این است که هر برنامه جدید بازاریابی باید در ابتدا به اطلاعرسانی آغاز شود و بهتدریج و پس از دستیابی به اهداف اولیه روابط عمومی، برنامهریزی تبلیغاتی پیرامون آن صورت گیرد. برای مدیرانی که تحت نفوذ فرهنگ تبلیغات هستند، اینیک ایده نوین و انقلابی و برای دیگران، یک تکامل طبیعی در تفکر بازاریابی به شمار میرود.
چرا مردم باید به پیام یک نام تجاری که تابهحال چیزی درباره آن نشنیدهاند توجه کنند؟ قابلیت باورپذیری این پیام در چیست؟
اگر شخصی به شما تلفن کند و بگوید: "شما مرا نمیشناسید. کالاهای مرا هم نمیشناسید. شرکت مرا هم نمیشناسید ولی من میخواهم که با شما قرار ملاقاتی بگذارم و مایلم که به شما چیزی بفروشم." شما بلافاصله تلفن را قطع میکنید.
اطلاعرسانی یا روابط عمومی درواقع اعتباری را فراهم میکند که برمبنای آن تبلیغات هم معتبر خواهد شد. تا زمانی که یک نام تجاری جدید برایتان معتبر نباشد به تبلیغاتش توجه نخواهید کرد.
برای موفقیت در ساخت و ارائه یک نام جدید تجاری شما به استفاده صحیح از روابط عمومی و تبلیغات در کنار یکدیگر و بهعنوان مکمل نیاز دارید.
قانون کلی این است که تا زمانی که از امکانات روابط عمومی بهطور گسترده بهرهبرداری نکردهاید تبلیغات را شروع نکنید.
تبلیغات نمیتواند یک نام تجاری جدید تولید کند اما اطلاعرسانی قادر است این کار را انجام دهد. تبلیغات تنها میتواند نام تجاریای که قبلاً توسط اطلاعرسانی ساختهشده است را ابقا کند.
شما برای شروع هر کاری به اعتبار نیاز دارید که فقط یک شخص یا یک منبع سوم میتواند برایتان فراهم کند. پس اولین مرحله هر فعالیت اقتصادی جدیدی باید روابط عمومی باشد.
در آینده نالههای اندوهناک صنعت تبلیغات را خواهید شنید و این نهفقط به خاطر مسائل مالی است بلکه مهمتر از آن به دلیل کاهش نقش و اعتبار تبلیغات بهعنوان عامل سنتی در برنامهریزیهای بازاریابی است. بازاریابی وارد عصر روابط عمومی شده است.
دریافت
عنوان: سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی
توضیحات: خلاصه کل کتاب
- ۹۴/۱۱/۰۳
- ۳۹۷ نمایش